Rabu, 30 Mac 2016

CARA HAIWAN MELINDUNGI DIRI DARI MUSUH 1


Haiwan mempunyai ciri - ciri khas untuk melindungi diri dari pihak musuh. Ciri khas tersebut terdapat pada sifat fizikal haiwan atau tingkah laku khas haiwan untuk melindungi dirinya.

1. Ciri - ciri khas

         a)     Tanduk

Haiwan seperti Rusa, Kambing, Kerbau dan seladang mempunyai tanduk yang kuat dan tajam. Apabila rasa terancam, haiwan - haiwan ini menyerang dan mencederakan musuhnya dengan tanduk mereka.

Kambing
Kerbau
          b)     Cangkerang Keras

Penyu, kura - kura dan siput mempunyai cangkerang yang keras untuk melindungi dan mempertahankan diri mereka apabila terasa diancam. Cangkerang yang keras dan kuat ini membantu melindungi badan haiwan yang lembut.

Penyu
Kura - kura

c)     Kuku Tajam

Harimau, kucing, helang dan burung hantu mempunyai kuku yang tajam serta boleh mencederakan musuhnya. Kuku yang tajam juga membantu dalam mencari mangsa untuk dijadikan makanan.
Harimau

Burung Hantu
d) Duri Tajam
Ikan buntal, landak laut dan landak mempunyai duri yang tajam pada kulitnya. Duri yang tajam dapat membantu haiwan untuk mempertahankan dirinya apabila diancam oleh pihak musuh. Ikan buntal akan mengembangkan dirinya apabila berasa diancam.
Ikan Buntal

Landak Laut
e) Sisik Keras

Haiwan seperti tenggiling dan buaya mempunyai sisik yang tebal dan keras.

Tenggiling

f) Bisa

Kala jengking, ular tedung dan lebah mengeluarkan racun yang sangat berbisa. Racun yang berbisa ini boleh menyakiti atau membunuh musuh.

Kala Jengking

Lebah

6 ulasan:

Unknown berkata...

Siput menggunakan cengkerang yang keras untuk melindungi diri daripada musuh.Cicak pula menggunakan ekornya untuk berlari daripada musuh seperti ekor cicak patah cicak dapat mengelirukan musuhnya.

Unknown berkata...

Gsisiis

Unknown berkata...

Ciri khas

Miss Zetty berkata...

Need more information

Unknown berkata...

Belalang

Unknown berkata...

Apa tingkah laku haiwan kura kura yang lain⬆️⬆️

Catat Ulasan